Barcodescanning magazijn te duur voor het MKB?

Met het automatiseren van de processen in de magazijnen van MKB bedrijven is nog veel geld te verdienen.

Momenteel wordt in magazijnen nog veel gewerkt met vaste locaties voor artikelen, waarbij de magazijnmedewerkers uit ervaring weten waar ze de artikelen kunnen vinden. De personele bezetting in het magazijn is gebaseerd op een gemiddelde werkdruk. Dat geldt ook voor de gereserveerde locaties voor de artikelen binnen de magazijnen. Bij een piek in de ordervolumes neemt de druk toe, omdat de artikelen niet meer op de vaste plaatsen passen en er onderbezetting dreigt. Tijdelijk personeel inhuren is niet efficiënt, omdat zij hun weg niet weten in het magazijn.

Door organisatie en automatisering is dit op te lossen. Warehouse Management Systemen bezitten de benodigde functionaliteit, maar zijn vaak voor het MBK onbetaalbaar. De tendens is echter dat betaalbare handelsapplicaties voor het MKB deze functionaliteit steeds meer in zich hebben.

Deze systemen leiden de medewerkers naar de locaties waar de producten geplaatst kunnen worden. De software registreert waar de producten worden neergezet en bepaalt de volgorde van uitlevering op basis van bijvoorbeeld FIFO of de THT datum. Via handterminals met barcodescanner worden de magazijnmedewerkers van locatie naar locatie gestuurd om de juiste producten te picken. Door het scannen van locaties- en/of artikelbarcodes controleert de software of de juiste artikelen van de juiste locaties worden gepakt. Er ontstaat veel meer flexibiliteit in het gebruik van de beschikbare oppervlakte van het magazijn en er kan eenvoudig gewerkt worden met de inzet van tijdelijk personeel. Op deze manier wordt optimaal gebruik gemaakt van mensen en middelen en worden dus kosten bespaard.

Vanaf hier is het dan een kleine stap om te laten controleren of alle gepakte artikelen ook geladen zijn. Het eenvoudig registreren welke goederen op welke pallets staan behoort ook tot de mogelijkheden. Minder fouten in het hele proces betekent tijdwinst, tevreden klanten en wederom kostenbesparing.

De komende jaren zullen deze systemen steeds verder uitgebouwd worden en toch betaalbaar blijven voor het MKB.

 

 

Wij gebruiken cookies Melding sluiten, u gaat akkoord met ons cookie-beleid